Zakończyła się kolejna edycja konkursu. W tym roku w regionie południowo-małopolskim udział brało 40 oddziałów klasowych. Naszą szkołę reprezentowało, w tym konkursie kilka klas: 1c, 1a i 1i.
Z wielką radością przyjęliśmy wieść, że nasza klasa – 1c przygotowywana do konkursu przez naszą Panią Annę Kochanek zdobyła drugie miejsce, tracąc do zdobywców pierwszego miejsca tylko 2 pkt. Nasza klasa przed konkursem rozwiązywała zadania z poprzednich edycji przez ponad pół roku. Nietypowa forma zadań pozwalała zobaczyć nową, interesującą i zaskakującą stronę matematyki, którą uczniowie z przyjemnością zgłębiali. W dniu 11 marca 2014 roku odbył się etap finałowy XXV edycji konkursu.
Dnia 30 maja 2014 roku w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli odbyło się uroczyste wręczenie pucharów i nagród dla zdobywców pierwszych trzech miejsc w poszczególnych kategoriach. To zaszczytne spotkanie uświetnił koncert akordeonowy w wykonaniu uczniów Państwowej Szkoły Muzycznej. Gościli również zacni przedstawiciele Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Nowego Sącza oraz z Kuratorium Oświaty.
Ten międzynarodowy konkurs przywędrował do nas z Francji, gdzie do dziś mieści się jego „sztab światowy”. Oryginalna nazwa, pod którą jest znany na całym świecie, to „Mathématiques sans frontiéres”, czyli „Matematyka bez granic”.
W Polsce patronat nad konkursem objęło Polskie Towarzystwo Matematyczne. Konkurs ma niespotykaną formę, gdyż startują w nim całe klasy. Jego celem jest otwarcie mentalnych granic pomiędzy krajami, regionami i szkołami. Ma interdyscyplinarne zadania i jest adresowany do szerokiego kręgu uczniów, nie tylko do najlepszych matematyków. Liczą się w nim także: umiejętność współpracy i podziału zadań w grupie, pomysłowość, wyobraźnia, zdolności językowe i plastyczne (konstrukcje, wycinanki, budowanie modeli brył). Przygotowanie do konkursu bardzo integruje zespoły klasowe.
Zadania nawiązują do konkretnych sytuacji życiowych i pokazują zastosowanie matematyki w życiu codziennym i w innych dziedzinach nauki. Są skorelowane z innymi przedmiotami. Dla polskiej szkoły są to zadania bardzo nietypowe. Na ogół nie wymagają uzasadnienia, ale wypracowania konkretnego algorytmu postępowania. Mają zróżnicowany stopień trudności i tematykę, więc każdy uczeń w klasie może się czymś wykazać. Zawsze jedno z zadań prezentowane jest w języku obcym i w tym języku należy przedstawić jego rozwiązanie.
Autor: Dariusz Kotlarz – uczeń klasy 1c