Home » Mój zeszyt pomagający się uczyć

Mój zeszyt pomagający się uczyć

W roku szkolnym 2025/28 w naszej szkole będzie realizowana innowacja pedagogiczna pod nazwą „Mój zeszyt pomagający się uczyć”. Autorami tej innowacji są pani mgr Danuta Sterna (nauczyciel matematyki, ekspertka merytoryczna ORE w Warszawie) oraz pani mgr Joanna Mikulska ( nauczyciel fizyki, doradca metodyczny w MCDN).

Innowacja ma charakter metodyczny i jej celem wsparcie uczniów w uczeniu się, zachęcanie i wyposażenie w umiejętność dokonywania samooceny, wzięcia odpowiedzialności za uczenie się nie tylko przez nauczyciela ale także przez ucznia.

Zgodnie z kierunkiem polityki oświatowej na rok 2025/2026: Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce  proponuję nową formę i sposób pracy
z zeszytem uczniowskim na lekcjach fizyki. Mój zeszyt pomagający się uczyć różni się od zwykłego zeszytu tym, że wykorzystuje zasady oceniania kształtującego. Jest połączeniem typowego zeszytu uczniowskiego, podręcznika i zeszytu ćwiczeń, można nazwać go książką tworzoną przez samego ucznia, która sprawia, że uczenie się uczniów staje się widoczne. Celem pracy z Moim zeszytem jest: „Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu własnego uczenia się.” Jest to V strategia oceniania kształtującego (OK).

Cele ogólne:

  • Uczeń staje się autorem procesu własnego uczenia się.
  • Podjęcie działań umożliwiających zindywidualizowany rozwój każdego ucznia, stosowanie do jego potrzeb i możliwości.

Cele szczegółowe:

  • uświadomienie uczniom czego i jak mają się uczyć;
  • motywowanie uczniów do nauki poprzez umożliwienie dokonywania wyborów i ułatwienie kierowania własna nauką;
  • wskazywanie co uczeń zrobił dobrze, co i jak można poprawić oraz jak dalej się rozwijać (co wynika z rozporządzenia MEN w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych § 12)

Spodziewane  efekty:

Korzyści dla ucznia z prowadzenia Mojego zeszytu pomagającego się uczyć:

  • Uczeń tworzy własny podręcznik i ma w nim wszystko, co mu jest potrzebne do uczenia się w jednym miejscu, ma zapewnioną autonomię w prowadzeniu zeszytu.
  • Uczeń wie, czego będzie się uczył i po czym pozna, że się nauczył.
  • Ma szansę wykorzystać wskazówki nauczyciela lub kolegi lub koleżanki zwarte w informacji zwrotnej do swojej pracy.
  • Uczeń poddaje refleksji i śledzi swój proces uczenia się.
  • Uczeń dokonuje samooceny na podstawie otrzymanych kryteriów sukcesu.
  • Może uczestniczyć w lekcji, która ma strukturę pomocną w uczeniu się.
  • Stosowane przez nauczyciela metody nauczania pochodzą  ze sprawdzonej  badaniami teorii oceniania kształtującego i wskazówek teorii autodeterminacji.
  • Nauczyciel z uczniami buduje partnerstwo w nauczaniu.

Sposoby  ewaluacji:

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

– rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami;

– ankietę podczas zebrania z rodzicami;

– ankietę dotyczącą prowadzenia Mojego zeszytu dla uczniów, n-li;

– przeprowadzi lekcję otwartą dla zespołu nauczycieli w szkole

                                                                                               mgr Joanna Mikulska