W roku szkolnym 2025/28 w naszej szkole będzie realizowana innowacja pedagogiczna pod nazwą „Mój zeszyt pomagający się uczyć”. Autorami tej innowacji są pani mgr Danuta Sterna (nauczyciel matematyki, ekspertka merytoryczna ORE w Warszawie) oraz pani mgr Joanna Mikulska ( nauczyciel fizyki, doradca metodyczny w MCDN).
Innowacja ma charakter metodyczny i jej celem wsparcie uczniów w uczeniu się, zachęcanie i wyposażenie w umiejętność dokonywania samooceny, wzięcia odpowiedzialności za uczenie się nie tylko przez nauczyciela ale także przez ucznia.
Zgodnie z kierunkiem polityki oświatowej na rok 2025/2026: Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce proponuję nową formę i sposób pracy
z zeszytem uczniowskim na lekcjach fizyki. Mój zeszyt pomagający się uczyć różni się od zwykłego zeszytu tym, że wykorzystuje zasady oceniania kształtującego. Jest połączeniem typowego zeszytu uczniowskiego, podręcznika i zeszytu ćwiczeń, można nazwać go książką tworzoną przez samego ucznia, która sprawia, że uczenie się uczniów staje się widoczne. Celem pracy z Moim zeszytem jest: „Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu własnego uczenia się.” Jest to V strategia oceniania kształtującego (OK).
Cele ogólne:
- Uczeń staje się autorem procesu własnego uczenia się.
- Podjęcie działań umożliwiających zindywidualizowany rozwój każdego ucznia, stosowanie do jego potrzeb i możliwości.
Cele szczegółowe:
- uświadomienie uczniom czego i jak mają się uczyć;
- motywowanie uczniów do nauki poprzez umożliwienie dokonywania wyborów i ułatwienie kierowania własna nauką;
- wskazywanie co uczeń zrobił dobrze, co i jak można poprawić oraz jak dalej się rozwijać (co wynika z rozporządzenia MEN w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych § 12)
Spodziewane efekty:
Korzyści dla ucznia z prowadzenia Mojego zeszytu pomagającego się uczyć:
- Uczeń tworzy własny podręcznik i ma w nim wszystko, co mu jest potrzebne do uczenia się w jednym miejscu, ma zapewnioną autonomię w prowadzeniu zeszytu.
- Uczeń wie, czego będzie się uczył i po czym pozna, że się nauczył.
- Ma szansę wykorzystać wskazówki nauczyciela lub kolegi lub koleżanki zwarte w informacji zwrotnej do swojej pracy.
- Uczeń poddaje refleksji i śledzi swój proces uczenia się.
- Uczeń dokonuje samooceny na podstawie otrzymanych kryteriów sukcesu.
- Może uczestniczyć w lekcji, która ma strukturę pomocną w uczeniu się.
- Stosowane przez nauczyciela metody nauczania pochodzą ze sprawdzonej badaniami teorii oceniania kształtującego i wskazówek teorii autodeterminacji.
- Nauczyciel z uczniami buduje partnerstwo w nauczaniu.
Sposoby ewaluacji:
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
– rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami;
– ankietę podczas zebrania z rodzicami;
– ankietę dotyczącą prowadzenia Mojego zeszytu dla uczniów, n-li;
– przeprowadzi lekcję otwartą dla zespołu nauczycieli w szkole
mgr Joanna Mikulska






