Stres przedmaturalny – jak sobie z nim radzić?

Drodzy maturzyści! Zakończyliście  kolejny etap nauki, macie wystawione oceny teraz nadszedł czas solidnych powtórek przed maturą. Na pewno STRES będzie wam towarzyszył, szczególnie że  rzeczywistość w której przyszło nam żyć nie ułatwia sprawy. Proponuje wam garść sposobów na zminimalizowanie tego stanu.

Ratunku, nic nie umiem!!! – czy słyszycie to w głowach?  Oznacza to, że macie obok siebie najgorszego doradcę – STRES. O tym, jak sobie z nim poradzić i czy zawsze jest on zły.

Egzamin maturalny, nazywany egzaminem dojrzałości – i nie bez powodu. Ma on sprawdzać zakres waszej wiedzy, natomiast równie ważne są  umiejętności związane z opanowywaniem przez was lęku. STRES jest potrzebny może pomóc w osiągnięciu sukcesu, ale tylko wówczas, gdy działa na nas mobilizująco, gdy jego poziom jest dla nas optymalny. Natomiast, gdy jego poziom zaczyna przewyższać nasze możliwości, zaczyna działać destrukcyjnie. Wówczas zadania do wykonania mogą wydawać się wam zbyt trudne, nie do wykonania. Taki stan rzeczy wprowadza w stan stałego zdenerwowania. Pocenie się, osłabienie, szybsze bicie serca, zaburzenia układu pokarmowego, problemy z koncentracją, problemy z opanowywaniem emocji, nazbyt gwałtownie reakcje na sytuacje lub druga skrajność – poddawanie się i uleganie stanom zwątpienia.  Takie objawy płynące z naszego organizmu świadczą o tym iż jesteśmy pod wpływem silnego stresu.

Pamiętajcie intensywna nauka tuż przed egzaminem może doprowadzić jedynie do przemęczenia i słabszej koncentracji na egzaminie.

  • Powtarzane partie materiału powinny być dzielone przerwami, tak by mózg mógł odpocząć.
  • Zadbajmy o nasze otoczenie.
  • Poprośmy o wsparcie, rozmowę osoby najbliższe – rodzinę, przyjaciół. Unikajcie natomiast osób z otoczenia, które mogą wzmagać w was panikę lub zwątpienie.
  • Pozostały czas wykorzystujcie na relaks. Może w tym pomóc spacer, hobby, dużo świeżego powietrza, sport.
  • Opracujcie również plan B – co zrobię jeśli egzamin nie pójdzie po mojej myśli? Jeśli opracujemy plan awaryjny, być może wizja porażki nie będzie już tak przerażająca. Jeśli uświadomimy sobie, że nie są to sytuacje bez wyjścia, nie tylko sobie – również rodzinie, presja będzie mniejsza.
  • Przed samym egzaminem starajcie się wyspać i wstać na tyle wcześnie by spokojnie się przygotować.
  • Na początku egzaminu weźcie kilka głębokich wdechów i dokładnie zapoznajcie się z poleceniami i tematami.

 

A tu kilka linków:

https://www.wysokieobcasy.pl/Instytut/7,163393,24715611,czeka-cie-matura-stres-moze-byc-twoim-sojusznikiem.html?disableRedirects=true

http://www.patidoludzi.pl/2018/04/jak-pokonac-stres-przed-matura.html

Pozdrawiam psycholog szkolny